-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:40783 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:31

نظر شيعه درباره حجاج عادل و خدمتگزار اسلام چيست ؟
حـجاج بن يوسف ثقفي در سال 41 هجري در شهر طائف به دنيا آمد , در سال 75 هجري از طرف عـبـدالـمـلك بن مروان به عنوان حاكم عراق انتخاب شد كه مدت خلافت وي رامجموعا 31 روز نوشته اند . (1)در تاريخ آمده است كه وقتي عبدالملك , حجاج را به جنگ با عبداللّه بن زبيرفرستاد . فـرمان حكومت مكه را نيز برايش نوشت و او پس از پيروزي بر عبداللّه بن زبير از مكه راهي مدينه شـد . وقـتـي حـجاج به مدينه رسيد دو ماه در مدينه رحل اقامت افكند و به شهادت تاريخ در اين مـدت كـمال بد رفتاري را با مردم داشت و به مردم تحقير و اهانت روا مي داشت و در توجيه عمل خـويـش مـي گفت اينها قاتل خليفه خليفه رسول اللّه , عثمان بن عفان هستند .(2) يا ابن خلكان دربـاره اخـلاق و رفـتـارش بـا مردم مي نويسد:( و كان الحجاج في القتل و سفك الدما و العقوبات غـرائب لـم يـسـمع مثلها).(3)از آدم كشي و خون ريزي و عقوبت دادن و شكنجه نمودن حجاج , داسـتـانـهـا و افسانه هاي عجيب و غريبي نقل شده كه شبيه آن را تا به حال از كسي نشنيده است .سيوطي ديگر مورخ اهل سنت , برخورد حجاج با مردم را اينگونه توصيف مي نمايد : ( وقد قتل من الصحابه و التابعين ما لا يحصي فعلا من غيرهم و ختم في عنق انس و غيره من الصحابه حتما , (4) حـجاج تعداد بي شماري از صحابه رسول خدا و تابعين را به قتل رسانيد تا چه رسد به قتل و غارت ديـگـران , غـير از صحابه و تابعين , او بي حرمتي را به جايي رسانيد كه علايمي را برگردن صحابه بزرگوار رسول خدا , انس بن مالك وحتي ديگران نهاد ) .شخصيتي كه با صحابه پيامبر خدا(ص ) ايـن گـونـه رفتار مي نمايد و به مردم مدينه النبي آن همه بي حرمتي روا مي دارد , به طور حتم با ديـگـر مخالفان خود خصوصا آنان كه متعهد به پيروي از اهل بيت پيامبر (ص ) بوده اند , رفتاري به مراتب سخت تر و شديدترداشته است .پيشواي پنجم پيروان اهل بيت پيامبر , امام محمد باقر (ع ) در توصيف رفتار حجاج باشيعيان و محبان اهل بيت پيامبر (ص ) مي فرمايد : شنيدن كلمه زنديق و يا كـافـر بـراي حجاج بسيار بهتر و آسان تر از آن بود كه كلمه شيعه علي بن ابيطالب را بشنود .(5)او شـيـعـيان و محبان حضرت علي (ع ) را آن چنان شكنجه مي داد كه زير شكنجه جان مي سپردند , مثلا افرادي , مانند عطيه بن سعد را به جرم دوستي و محبت علي بن ابيطالب در يك محفل چهار صد ضربه شلاق مي زد تا يك ناسزا به حضرت علي (ع )بگويد . (6)بنابراين چنين شخصيتي را كه با صـحـابـه پيامبر و محبان و دوستداران اهل بيت پيامبر (ص ) اينگونه رفتار مي كرده است , چگونه مي توان خدمتگزار اسلام ناميد , ازاين رو شيعه نه تنها حجاج را خدمتگزار اسلام و عادل نمي داند , بـلـكـه او را يـكـي از فـتـنـه هـاي دوران حـكومت بني اميه مي داند و دوران حكومتش را يكي از سـيـاه ترين دوران ها ميداند كه بر مسلمين و اسلام گذشته است .اما اين سوال مطرح مي شود كه چـگـونه حجاجي كه اين همه ظلم و اجحاف كرده است ,عده اي او را به عنوان خدمتگزار اسلام و مـسـلـمـيـن و خـلـيفه عادل مي دانند ؟ البته علت آن روشن و واضح است , زيرا همواره در كنار حـاكـمـان ظالم , عده اي انسان متملق و چاپلوس بوده اند كه نان به نرخ روز مي خورده اند و براي رسـيدن به دنيا و مال و منال به دروغ پردازي پرداخته و اعمال ناشايست و به دور از خوي انساني خـلـفاي جائر را توجيه مي كرده اند , بنابراين اگر حجاج خليفه عادل مي شود , خيلي جاي تعجب نيست .

پاسخ به شبهات اهل سنت
مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما 1- مـسـعـودي , مـروج الـذهـب , ج 3, ص 121, طبع دارالكتب العلميه ـ بيروت .2- طبري , تاريخ الـطـبـري , ج 2, ص 231. منشورات موسسه الاعلمي للمطبوعات ـ لبنان .3- ابن خلكان , و فيات الاعـيـان , ج 2, ص 31 طبع دارالكتب العلمي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.